Nystart för uppdateringen av CLP och REACH

Efter en lång tids uppehåll inom EU vad gäller uppdateringar av både CLP- och REACH-förordningarna, ser vi nu en efterlängtad nystart. Under de senaste åren har arbetet med dessa förordningar inom kemikalieområdet stannat av, men nu vidtas nya åtgärder för att påskynda processen. Detta gäller bland annat reglering av så kallade ”forever chemicals” (PFAS), förbättra styrningen och finansieringen av Europeiska kemikaliemyndigheten (ECHA) samt att öka takten för implementeringen av EU:s kemikaliestrategi.

Under mötet i miljörådet den 14 oktober 2024 diskuterades flera viktiga ämnen, inklusive prioritering av ännu ej implementerade åtgärder, som revideringen av REACH-förordningen, samt behovet av att förbjuda export av farliga kemikalier. Flera ministrar betonade vikten av att finna en balanserad väg framåt för PFAS, där säkrare alternativ främjas samtidigt som en tydlighet i lagstiftningen och efterlevnad säkerställs.

Revideringen av CLP antagen

EU-rådet antog även samma dag en revidering av CLP-förordningen, som reglerar klassificering, märkning och förpackning av kemikalier, vilket är det sista steget i beslutsprocessen. När förordningen undertecknats av Europaparlamentets och rådets ordförande, kommer den att publiceras i EU:s officiella tidning och träda i kraft 20 dagar senare.

Några av ändringarna i den nya CLP-förordningen är:

  • Krav på leverantörer inom EU vid distansförsäljning: En leverantör inom EU måste säkerställa att ämnen och blandningar som säljs, inklusive via distanshandel som online-marknadsplatser, uppfyller förordningens krav. All relevant faroinformation (märkningens innehåll) måste anges tydligt och synligt vid distansförsäljning.
  • Införande av digital märkning: Digital märkning blir nu möjlig som ett frivilligt komplement till den fysiska etiketten. Denna åtgärd syftar till att förbättra kommunikationen om kemikaliers faror, särskilt för utsatta grupper som personer med synnedsättning eller de som inte talar medlemsstatens språk. Det finns även specifika tekniska krav som leverantörer måste följa vid digital märkning.
  • Nya regler för etiketter: Förbättringar av reglerna kring etiketter, inklusive justering av krav på minsta typsnittsstorlek. Det specificeras också när etiketter måste uppdateras vid förändringar i klassificering eller märkning av ett ämne eller en blandning.
  • Förtydliganden om harmoniserad klassificering: Den harmoniserade klassificeringen av ett ämne kommer att omfatta alla dess former och fysikaliska tillstånd, om inte annat anges i förordningen. Harmoniserad klassificering kommer även att kunna omfatta grupper av liknande ämnen för att minska den administrativa bördan och undvika överflödig testning.
  • Förtydligande av klassificering av farliga ämnen och blandningar: Tydligare riktlinjer införs för när ämnen och blandningar ska klassificeras som farliga. Tillverkare, importörer och nedströmsanvändare måste klassificera ett ämne eller en blandning om det uppfyller kriterierna för en eller flera faroklasser. De ska även tilldela specifika farokategorier och faroutlåtanden som förklarar de exakta riskerna, baserat på vetenskaplig information om ämnets farlighet.
  • Krav på information för nödsituationer: Distributörer som säljer farliga blandningar mellan länder inom EU eller som ommärker blandningar kommer också behöva lämna in information till Giftinformationscentralen, via EU-kommissionens centrala databas (Poison Centre Notification, PCN), för att säkerställa att nödsituationsinformation finns tillgänglig för utsedda organ i medlemsstaterna.
  • Nya faroklasser med harmoniserad klassificering: Införande av faroklasser som normalt sett ska omfattas av harmoniserad klassificering, inklusive hormonstörande ämnen (Kategori 1 och 2), persistenta, bioackumulerande och toxiska (PBT) ämnen, mycket persistenta och mycket bioackumulerande (vPvB) ämnen samt persistenta, mobila och toxiska (PMT) ämnen.
  • Regler för refill-stationer – Nya regler har införts för försäljning av kemikalier via refill-stationer. Särskilda försiktighetsåtgärder ska vidtas för att förhindra överfyllning, kontaminering och för att säkerställa säker påfyllning.

Dessa ändringar är ett viktigt steg mot att förbättra kemikalieregleringen i EU och säkerställa ett högt skydd för både människa och miljö.

Övergångsbestämmelser

De flesta ändringarna ovan gäller från och med 18 månader efter att ändringarna har trätt ikraft. Ämnen och blandningar som släpptes ut på marknaden innan 18 månader efter att denna förordning trätt i kraft behöver inte klassificeras, märkas och förpackas enligt den uppdaterade förordningen förrän 42 månader efter att den trätt i kraft.

 

Länkar

Pressmeddelande

Information från miljörådets möte den 14 oktober

Underlagsdokument

Fler artiklar

Nya krav för produkter/material/ämnen i kontakt med dricksvatten

Bakgrund

EU:s dricksvattendirektiv kräver unionsgemensamma positivlistor över startämnen, sammansättningar och beståndsdelar som får användas i material och produkter i kontakt med dricksvatten (t.ex. organiska material, metalliska material, cementbundna material och beläggningar/emaljer). För att säkerställa fortsatt marknadstillträde efter övergångsperioden behöver tillverkare/leverantörer anmäla sin avsikt till ECHA och därefter lämna in fullständiga data.

Om varken ni eller era leverantörer notifierar avsikt och lämnar in data inom tidsramarna riskerar era produkter att inte omfattas av positivlistorna efter övergångsperioden, vilket kan innebära att de inte längre får användas i kontakt med dricksvatten i EU.

Om varken ni eller era leverantörer notifierar avsikt och lämnar in data inom tidsramarna riskerar era produkter att inte omfattas av positivlistorna efter övergångsperioden, vilket kan innebära att de inte längre får användas i kontakt med dricksvatten i EU.

Vad behöver ni göra i år?

1) Avgör om ni berörs

  • Identifiera vilka material/produkter/ämnen ni sätter på EU-marknaden som kommer i kontakt med dricksvatten (komponenter i distributionssystem, armaturer, tankar, linings, filter m.m.).
  • Koppla varje produkt till materialkategori (organisk / metallisk / cementbunden / beläggning).

2) Säkerställ att rätt startämnen/beståndsdelar täcks

  • Lista startämnen, monomerer, tillsatser, pigment, fyllmedel, härdare etc. (CAS/EC, renhet, kända föroreningar/biprodukter).
  • Stäm av med uppströms leverantörer om de tänker notifiera och/eller ingå i en gemensam inlämning (konsortium). Undvik dubbelarbete – men säkerställ att någon täcker in ert användningsområde.

3) Notifiera avsikt hos ECHA (”intention to submit”)

  • Gå till ECHA Submission Portal → Drinking Water (DWD) / Union positive lists.
  • Registrera en avsiktsanmälan för varje startämne/sammansättning som behöver omfattas.
  • Ange: materialkategori, identitet (CAS/EC), kort användningsbeskrivning, kontaktperson, om ni vill delta i gemensam dossier.
  • Deadline: inlämning av notifiering till ECHA att man önskar att ens produkt upptas på positivlistan skall göras senast 31/12 2025. Den färdiga ansökan inlämnas senast 12 månader efter det att notifieringen ingavs.

Tips: Om en avsikt redan finns för ”ert” ämne – anslut er till befintlig avsikt/dossier i stället för att skapa en ny.

4) Förbered datapaketet (dossiern)

Minimikrav varierar något per materialkategori, men i praktiken behöver ni vanligtvis:

  • Identitet & specifikation: ämnes-/kompositionsspec med typiska impuriteter/rester (ex. restmonomer).
  • Migration/lakning: testrapporter enligt relevanta EN/ISO-metoder för dricksvattenkontakt, inkl. provkropp/preconditioning, provvatten, temperatur, tid, och analytiska LOQ.
  • Toxikologi/risk: hälsoriskbedömning av migranter/impuriteter/bildade reaktionsprodukter; referera till REACH/EFSA-principer, föreslå ev. SML/OML eller andra begränsningar.
  • Användnings- och exponeringsbeskrivning: kontaktförhållanden (yta/volym, temperatur, varaktighet), driftscenario.
  • Kvalitetssystem: batch-variabilitet, QC-spec, spårbarhet.
  • Tidplan: om data saknas, lägg en provningsplan med förväntade leveransdatum.

5) Överväg gemensam inlämning (konsortium)

  • Samordna med andra leverantörer/användare av samma ämne/komposition för att dela kostnader för testning och harmonisera riskbedömning.
  • Upprätta NDA/datadelning och definiera vem som är ”lead applicant”.

6) Lämna in fullständig ansökan/dossier till ECHA

  • Följ ECHA:s mallar/format via portalen.
  • Avgifter kan tillkomma enligt gällande EU-bestämmelser.
  • Deadline för fullständig inlämning: [datum].

7) Följ upp och svara på frågor

  • ECHA/kommittéer kan begära kompletteringar. Planera resurser för snabb återkoppling.
  • Om varken ni eller era leverantörer notifierar avsikt och lämnar in data inom tidsramarna riskerar era produkter att inte omfattas av positivlistorna efter övergångsperioden, vilket kan innebära att de inte längre får användas i kontakt med dricksvatten i EU.

Läs mer här:

https://www.kemi.se/lagar-och-regler/lagstiftningar-inom-kemikalieomradet/eu-gemensam-lagstiftning/dricksvattendirektivet

https://echa.europa.eu/sv/understanding-dwd

Frukostwebinar: Är ditt företag redo för de nya PFAS-reglerna?

📅 Datum: Tisdag 22 april 2025
⏰ Tid: 08:30–10:00
📍 Plats: Online (länk skickas vid anmälan)

PFAS-frågan är hetare än någonsin. Nya lagkrav väntas träda i kraft under 2025 – men vad betyder det egentligen för ditt företag? Vilka produkter påverkas, och hur kan du säkerställa att ni är redo?

Många företag kämpar med att förstå omfattningen av den kommande regleringen, vilka ämnen som omfattas och hur de praktiskt kan identifieras och fasa ut dessa. Det är hög tid att ta kontroll över PFAS-frågan innan lagkraven blir en verklighet.

🔎 Under webinaret kommer vi att gå igenom:
✔️ Vilka befintliga lagkrav som finns för PFAS – och hur de påverkar just din verksamhet.

✔️Vilka nya lagkrav som väntas 2025 – och hur det förändrar sättet vi arbetar med frågorna.

✔️ Vilka produkter och branscher som berörs – hur man kan gå tillväga för att hitta produkter och varor som innehåller PFAS.

✔️ Hur du kan identifiera och eliminera PFAS – effektiva strategier för screening, testning och substitution.

✔️ Vilka testmetoder som finns – och hur du kan använda dem för att effektivisera arbetet.

✔️Är det ens möjligt att ställa krav på sina leverantörer att en vara eller produkt skall vara 100 % PFAS-fri?

💡 Varför delta?
🔹 Få kunskap och konkret vägledning om vad som händer inom PFAS-lagstiftningen.
🔹 Lär dig hur du kan arbeta proaktivt och undvika affärsrisker.
🔹 Få svar på dina frågor direkt från experter inom kemikalie- och produktlagkravsområdet.

🚀 Anmäl dig nedan och ta kontroll över PFAS-frågan innan det är för sent!

Låter intressant. Kontakta mig gärna!